Deloitte heeft MarketRedesign overgenomen, de software scale-up gevestigd in hub Beta die bedrijven voorziet van AI-gedreven pricinginzichten.
“Met MarketRedesign aan boord kunnen we nu een echte ‘end-to-end pricingpropositie’ aanbieden, waarbij we klanten ondersteunen in het gehele spectrum: van strategie en analytics tot software-implementatie en change management”, aldus Erik Nanninga, Managing Partner van Deloitte Consulting in ons land.
Sinds de oprichting van MarketRedesign tien jaar geleden helpen de data scientists van het bureau B2B-bedrijven over de hele wereld met het vergroten van hun winstmarges. Dat doen ze door hun pricing- en salesprocessen te optimaliseren. Het dienstenaanbod van MarketRedesign is gecentreerd rondom PriceCypher, de op kunstmatige intelligentie gebaseerde dynamic pricing engine van het bedrijf.
In de loop der jaren is het optimaliseren van pricing echter “uitermate complex” geworden, onder meer door de opkomst van nieuwe (digitale) verkoopkanalen en de snelle globalisering. Voeg daar nog veranderend consumentengedrag en de verstoringen in de supply chain door Covid-19 aan toe, en één ding is helder: “organisaties zoeken steeds vaker ondersteuning” op dit gebied.
Opschalen met Deloitte
Dit is precies waar Deloitte en de krachtenbundeling met MarketResdesign om de hoek komen kijken. Het Big Four-kantoor geldt in de markt namelijk als een wereldwijde leider in pricing-consultingdiensten. “De B2B-markt is voor ons een “blauwe oceaan”, legt Schmeink uit. “Er is een grote behoefte aan wat wij bieden en maar weinig concurrentie.”
“Onze end-to-end, dynamische en voor de markt maatgesneden pricingoplossing is uniek, waardoor we ons op pole position bevinden om het marktleiderschap te veroveren en te behouden.”
De deal met Deloitte betekent voor MarketRedesign vooral een boost in de broodnodige capaciteit, legt hij uit. “Wat ons beperkt in ons groeipotentieel is onze capaciteit. Door onze krachten te bundelen met Deloitte blijven we ‘best in class’ en kunnen we veel meer B2B-klanten ondersteunen dan we op eigen kracht zouden kunnen. Deloitte blijkt een ‘perfecte match’ te zijn.”
MarketRedesign bedient momenteel ‘blue chip’-bedrijven in de chemie-, energie- en verzekeringssector. Nu MarketRedesign toegang krijgt tot het wereldwijde netwerk van Deloitte zal het bedrijf proberen zijn klantenbestand verder uit te breiden, zowel naar andere sectoren alsook internationaal.
Versterking pricingportfolio
Voor Deloitte betekent de krachtenbundeling vooral een verdere versterking van zijn pricingportfolio. “Het optimaliseren van pricing is een megakans voor onze klanten en staat hoog op hun agenda”, laat Randy Jagt weten, een partner bij Deloitte. “MarketRedesigns PriceCypher zal een belangrijke bouwsteen vormen binnen Deloitte’s end-to-end pricingcapaciteiten. We kijken er erg naar uit om hun AI-gebaseerde dynamic pricing engine aan onze toolkit toe te voegen.”
Tina Scheele, een andere partner binnen het Customer Strategy-team van Deloitte Consulting, stelt dat Deloitte door de deal op het gebied van pricing nu ver vooroploopt in verhouding tot zijn naaste concurrenten. “Ons aanbod op dit vlak kan door geen enkele concurrent worden geëvenaard.”
Het is voor Deloitte dit jaar alweer de derde deal in Nederland. Eerder dit jaar nam het kantoor ServiceNow-specialist Odysseus over en voegde het de life sciences-consultingpraktijk van Iperion toe aan zijn organisatie.