“Als je een kleine boerderij hebt, waar je je eigen aardappelen kweekt, wast en bereidt, of je hebt een restaurant, waarom zou je dan niet direct aan je klanten verkopen op jouw voorwaarden? In de huidige markt hebben we daar geen goede infrastructuur voor. Vooral niet digitaal.”
Dit is het hart en de kern van startup Bistroo, de volgende generatie voedseltoepassingen, gevestigd in Twice hub Beta op de HTCE. Transparante food eCommerce: dat is wat Bistroo op tafel brengt. In dit artikel wat gepubliceerd is op de website van HTCE, vertellen Bas Roos en Bob Dohmen over de laatste ontwikkeling bij Bistroo.nl
“Ik ben een zakenman,” zegt de oprichter en CEO, Bas Roos. “Maar ik ben altijd al geïntrigeerd geweest door informatietechnologie en hoe het te gebruiken in het beheer van bedrijfsprocessen.” Bas heeft veel ervaring opgedaan met het analyseren van de manier waarop hun processen zijn ontworpen en ingebed in hun IT. Maar in november 2018 werd de drang om ondernemer te worden nog sterker. Hij begon met het geven van consultancy op het gebied van digitale transformatie. Hij raakte geïntrigeerd door de blokkettechnologie en de meer betrouwbare manier waarop gegevens erdoorheen werden overgedragen. Dat was het begin van Bistroo.
Decentraliseren om te optimaliseren
In het kort: de blokketentechnologie decentraliseert de samenwerking: ze stuurt de afhandeling, de transacties en de handel aan, zonder dat er een tussenliggende partij nodig is. “Toen ik naar de voedingsindustrie als geheel keek, was alles zo georganiseerd dat we erg afhankelijk waren van de tussenpersoon”, zegt Bas. Volgens hem wordt dit platform, dat de producten verkoopt, gesterkt doordat het de instantie is waar andere partijen van afhankelijk zijn. Zij hebben controle over de prijsstelling, de klantgeloofwaardigheid, de inkoop en de betalingsvoorwaarden. Kortom, zij dicteren de markt.
Bas begreep dat het tijd was om bepaalde aspecten van de voedselketen te doorbreken. Zo ontstond het idee om een digitale infrastructuur te creëren waar mensen rechtstreeks zaken kunnen doen van de bron tot de consument. “We kozen voor voedsel als eerste markt waarin we dit protocol willen lanceren”, aldus Bas, die ook graag denkt dat het idee ook in andere segmenten toepasbaar is.
Een nieuw soort food app
Bistroo is een digitale infrastructuur die de commerciële relatie tussen producent of handelaar en de consument vereenvoudigt zonder een tussenpersoon die de betalingen, prijzen of zelfs de uitbetalingsvoorwaarden controleert. In de woorden van Bas: “Het is een neutrale, onafhankelijke toegangspoort voor jou om je eigen zaken te doen. Je bent verantwoordelijk voor de informatie die aan klanten wordt verstrekt en voor het bepalen van je eigen prijs. Wij zorgen voor de marketing, het verkeer en de reclame, maar de ondernemer bepaalt zelf de kortingen en promoties. Ondernemers betalen een vaste, vooraf afgesproken vergoeding voor Bistroo, die niet te hoog is, maar de kosten van de dienst dekt.
Voedsel is een voorbeeld van een gebied waar dit uiterst gecontroleerde systeem momenteel de norm is. Bistroo laat zien dat het een reactie is op dat model, omdat het sterk gericht is op de autonomie van de ondernemer: “Zij zijn degenen die hun bedrijf leiden en wij faciliteren slechts op een volledig neutrale en transparante manier”, legt Bas uit.
Bistroo’s platform geeft de webwinkelier een account met een backoffice, een zakelijke interface en een volledig functionele winkel waar hij het menu, de betalingen, kortingen, afbeeldingen en alles wat met zijn bedrijfsvoering te maken heeft, kan beheren. Ondernemers hebben de flexibiliteit die ze nodig hebben om hun producten te verkopen op een manier die het beste bij hen past.
(On)eerlijke handel
Als consumenten applicaties gebruiken om voedsel te bestellen, betalen ze het platform, en het platform maakt het geld over naar de aanbieder. “Wat we hebben gedaan is dat de betalingen rechtstreeks naar de ondernemers gaan. Dit hoeft niet afhankelijk te zijn van een dienstverlener als je het directer organiseert. Omdat het geen zin heeft om een partij ertussen te hebben die zegt tegen welke prijs je je producten of maaltijden moet verkopen, als je betaald wordt voor die pizza, terwijl je ook een behoorlijk flinke vergoeding vraagt voor de geleverde dienst”.
Het grootste deel van de huidige structuur voor voedsel(e-)handel en distributie is volgens de CEO niet neutraal en transparant. Bijvoorbeeld, de prestatiebeoordeling of de volgorde waarin restaurants of producten voor de gebruiker verschijnen, de geloofwaardigheid van de informatie van de huidige generatie van platforms is twijfelachtig. “Wij belichamen de volgende generatie van online platforms, wat betekent dat we die dingen toegankelijk en transparant maken, zonder enige manipulatie in de gegevens”, benadrukt Bas.
Gepersonaliseerde ervaring
De interface van Bistroo biedt gebruikers een profiel waarin ze hun voorkeuren kunnen aangeven, zoals voedselallergieën en -intoleranties. Samen met eerdere aankopen zullen dit de indicatoren zijn voor toekomstige suggesties. Later zal er meer interactie worden toegevoegd aan het platform in de vorm van een persoonlijke tijdlijn die nieuwe verkopers toont in lijn met de neigingen van de gebruikers.
Het belonen van de gemeenschap bij het leveren van betrouwbare informatie en waardevolle inhoud, wat zich vertaalt in verkoop, is een ander kenmerk dat in de toekomst zal worden opgenomen. Gebruikers zouden bijvoorbeeld recepten kunnen delen of volledige en geverifieerde (door andere gebruikers) reviews kunnen schrijven en daarvoor incentives ontvangen. “Zo willen we de consument en zijn profiel centraal stellen en inhoud leveren op basis van de belangen van de gemeenschap. Een mix van sociale interactie en eCommerce”.
Een onmiddellijk succes
De eerste versie van het platform werd in maart gelanceerd, en het ging van nul naar honderd handelaren in een maand, en werd onmiddellijk operationeel. Als gevolg daarvan moesten Bas en de CTO Bob Dohmen het team, dat nu acht professionals telt, snel uitbreiden.
De feedback van klanten is een cruciale factor geweest in de verbeteringen die in de loop van de maanden in het platform zijn aangebracht. De nieuwe versie van de app staat gepland om over een paar weken uit te komen. Het idee is om eerst de Nederlandse markt te penetreren, maar ze zijn van plan om het bedrijf in de toekomst uit te breiden naar andere landen, waarbij de app zo is ontworpen dat hij gemakkelijk in andere talen kan worden vertaald. “De technologie is grenzeloos. We kunnen het oppakken en overal inzetten waar we willen, met slechts kleine aanpassingen”, legt de ondernemer uit, die ook een oproep tot actie achterlaat: “Wat ons daartoe beperkt, is de marketing, de zakelijke kant van de zaak. Dus als we ambassadeurs uit andere landen zouden kunnen krijgen die ons zouden helpen om meer bekendheid te krijgen bij handelaren en consumenten, dan zou dat zeer nuttig zijn”.
Bas zegt dat hun uiteindelijke doel is om mensen hun boodschap te laten begrijpen: “Het is erg belangrijk voor ons om een transparant, onafhankelijk, neutraal en volledig faciliterend platform te zijn, omdat we denken dat er nu niet zoiets op de markt is.”