Ze hebben net hun eerste bedrijfsverjaardag gevierd: de drie masterstudenten van de TU Eindhoven die in 2020 het bedrijf Stactics oprichtten. Voor hun huisvesting kozen ze de nieuwe Alpha hub van Twice op de TU/e Campus in Eindhoven. In deze inspirerende startup omgeving kunnen jonge hightech ondernemers tegen lage kosten bedrijfsruimte huren. En ondertussen heel veel van elkaar leren.
Vanuit de vakgebieden Technische Bedrijfskunde en Data Science combineren Lars van der Werf, Lucas Peeters en Jasper Ebus hun kennis om bedrijven te helpen, via de nieuwste technieken en inzichten, hun data goed in te zetten. “De meeste bedrijven zijn er inmiddels van doordrongen dat ze ‘iets met data moeten doen’ als ze in de toekomst willen blijven bestaan”, vertelt Lars. “Maar ze hebben vaak geen idee hoe ze met data moeten omgaan of hoeveel data er ongemerkt al verzameld wordt binnen hun bedrijf. Wij proberen altijd de brug te slaan tussen wat data science tegenwoordig kan en wat een bedrijf nodig heeft. Wij gaan geen technologie een bedrijf in pushen, maar we kijken eerst naar waar de echte problemen liggen. Is de kwaliteit van een product misschien structureel te laag of is een doorlooptijd te lang? Vervolgens kijken we hoe we dat met data science kunnen oplossen. Dan pas maak je echte efficiencyslagen en worden er concrete resultaten behaald zoals tijd- en kostenreductie.”
Data inzet voor oplossen productieproblemen
Als voorbeeld noemt Lars een project van Stactics bij een klant die machines produceert. Liep men bij het testen van de machines tegen een fout aan, dan moest het hele testgebeuren opnieuw gestart worden. Dit kon oplopen tot wel vier dagen. “In zo’n proces zitten stappen waar mensen niet altijd de fouten zien”, legt Lars uit. “Bovendien werd er door sensoren op de machines veel data verzameld, waar niks mee werd gedaan. Door deze data goed te analyseren en te verwerken, was het mogelijk al vroegtijdig in het testproces te zien dat er iets misging. Dan werd het proces meteen gestopt, aangepast en kon het testen weer verder gaan, zonder het hele proces opnieuw vanaf het begin op te starten. Op die manier hebben we significante stappen kunnen zetten om de doorlooptijd van deze testen drastisch te verlagen. Met een verhoogde productie en een kostenreductie als gevolg.”
Onwetendheid
Stactics richt zich met name op bedrijven in de productie- en maakindustrie, waar vaak nog grote stappen gezet kunnen worden op het gebied van procesoptimalisatie. “Bedrijven hebben soms niet eens door hoeveel data ze al verzameld hebben”, vertelt Lars. “Bijvoorbeeld in Exel sheets of in een klokurensysteem dat bijhoudt hoeveel uur er aan een product gewerkt wordt. En als dat niet het geval is, dan gaan wij kijken hoe we de gewenste data snel boven tafel kunnen krijgen.”
De simpele, maar oh zo slimme Kelvin
Om te illustreren hoe simpel het kan zijn om slim om te gaan met data, bedachten ze bij Stactics een techniek die ze op een eenvoudige huis-tuin-en-keukenthermometer toepasten. Het apparaatje, Kelvin genaamd, verzamelt allerlei gegevens over het binnenklimaat van een ruimte. Lars: “Zo creëer je in een handomdraai van elke ruimte een datarijke omgeving. Als Kelvin bijvoorbeeld het signaal afgeeft dat het CO2 niveau te hoog wordt, dan weet je dat je een raam moet openzetten. Want uit onderzoek blijkt dat mensen boven een bepaald niveau significant minder productief zijn. Wij gebruiken dit voorbeeld altijd om aan bedrijven te illustreren hoe je met het combineren van heel simpele databronnen snel en gemakkelijk efficiënte resultaten kunt behalen.”
‘Twice helpt ons te groeien’
De jonge ondernemers van Stactics zijn zeer te spreken over hun samenwerking met Twice. “De stap van universiteit naar het ondernemerschap is groot”, aldus Lars. “Twice helpt jonge ondernemers op vele gebieden: van pitch competities tot een netwerk opbouwen, van het bepalen van je marktsegment tot hulp bij alles rondom het opzetten van een bedrijf. Er heerst een leuke, dynamische sfeer in de Alpha hub met allemaal jonge hightech bedrijven bij elkaar. We delen ervaringen en leren van elkaar. Ja, Twice helpt ons echt om ons bedrijf tot een grotere volwassenheid en verdere groei te brengen.”