De plek voor (tech) starters! Klik hier voor ons aanbod in ALPHA

7 innovatie lessen van Hans Meeske (Holland Innovative)

Vandaag een gave inspiratie les van Hans Meeske, de innovatie leider van Holland Innovative (voorheen gevestigd in hub Beta van Twice Eindhoven). Innovatie is geen buzzwoord maar echt een noodzaak, hij deelt graag 7 lessen die hij afgelopen jaren heeft geleerd over #innovatie.

Hans vertelt in een artikel op de website van Holland Innovative dat innovatie volgens hem de zuurstof is van de economie. Tegelijkertijd is het een modewoord. Zet het woord ‘innovatief’ voor (of achter) een ander woord en je bent meteen hip, modern en relevant. Hans ziet in de praktijk dat maar weinig bedrijven begrijpen wat innovatie echt betekent. Het gaat veel verder dan alleen maar ‘iets nieuws’ op de markt brengen. “Innovatie is een mentaliteit, een manier van denken en doen. En dat is te leren. In de meer dan 25 jaar dat ik actief ben in het bedrijfsleven, heb ik het genoegen en het voorrecht gehad om te mogen spelen in de Champions League van innovatie, namelijk in de Brainport regio Eindhoven, de thuisbasis van bedrijven als Philips, ASML , VDL en TFS. In deze sector is innovatie geen modewoord, maar een directe noodzaak.

Hieronder deelt Hans zijn 7 met vallen en opstaan geleerde lessen over innovatie.

Les 1. Stap uit je comfortzone

Zoals Einstein zei, we kunnen problemen niet oplossen door dezelfde manier van denken te gebruiken als bij het maken ervan. Succesvolle innovatie vereist dat je uitgedaagd wordt creatief te denken en te handelen. Het maakt niet uit hoe veilig en vertrouwd uw comfortzone aanvoelt, het is zeer voordelig om van tijd tot tijd uit te stappen. Hij moedigt zijn werknemers regelmatig aan om dingen te doen die niet binnen hun functieomschrijving vallen. Bijvoorbeeld door een projectmanager een ​​workshop risicomanagement te laten organiseren. De reactie is vaak: maar dat heb ik nog nooit eerder gedaan. Als ze echter in het diepe springen, komt het meestal goed. Als Hans één ding heeft geleerd, is het dat mensen veel meer kunnen dan ze denken. Geef ze dat duwtje of durf gewoon te springen. Het resultaat: meer zelfvertrouwen, nieuwe inzichten en een out-of-the-box denk- en werkmentaliteit.

Les 2. Maak creatief gebruik van uw netwerk

De dagen dat innovaties plaatsvonden in eenzame zolderkamers liggen ver achter ons. Innovatie betekent samenwerken. Daarom is uw netwerk een van uw belangrijkste troeven. Een netwerk is als een schatkist vol kansen en mogelijkheden, maar de kunst is om ze te zien en er vervolgens naar te handelen. Een paar jaar geleden plaatste een LinkedIn-connectie van Hans een artikel waarin hij aankondigde dat hij de innovatiemanager was van een nieuw Data Science Institute. Hij wilde al een tijdje met Data Science bezig zijn en stuurde een bericht terug. Die simpele boodschap heeft geleid tot het opzetten van een Data Science-programma voor de industrie, een zakenreis naar een Canadese topuniversiteit en de oprichting van een Data Science-professor in het bedrijf. Innovatie gaat altijd over mensen. Hans’ eigen innovatie-mantra luidt: ontmoeten, delen, verbinden.

Les 3. Bouw een ecosysteem

Als je eenmaal creatief netwerken onder de knie hebt, ben je klaar voor de volgende stap: het bouwen van een innovatie-ecosysteem. Dit is een groep gelijkgestemde bedrijven en ondernemers die verbonden zijn met marktdiensten, producten en / of projecten die winst genereren voor alle stakeholders. Bij Holland Innovative werken ze momenteel samen met de Johan Cruyff Arena aan het optimaliseren van de grasmat door middel van sensoren, data science modellen en innovatief grasbeheer. Het doel is om het gras aan te passen aan de prestaties van de voetballers, zodat ze precies kunnen bepalen hoe snel de bal bijvoorbeeld over het veld rolt. Deze informatie is niet alleen interessant voor voetbalclubs, maar ook voor schoenfabrikanten, die speciaal schoeisel voor bepaalde grassoorten kunnen ontwikkelen, en voor verzekeringsmakelaars, aangezien slim grasbeheer blessures kan voorkomen. Kortom, zo realiseerden ze zich dat ze met hightech grasbeheer op een goudmijn zaten. Zij hebben besloten om een ​​ecosysteem te ontwikkelen (een innovatieplatform) en partners te zoeken, samen nieuwe technologieën en producten te ontwikkelen en de kosten te delen. Via Hans’ netwerk kon hij een innovatieplatformmodel van een zakelijke relatie gebruiken. Dit betekent dat hij die relatie uiteindelijk ook in het ontluikende ecosysteem kan betrekken. Een echte win-win.

Les 4. Breng privé en zakelijk samen

In plaats van het zakelijke en privéleven altijd strikt gescheiden te houden, kunnen ze elkaar juist versterken. Je bent de helft van de tijd wakker op kantoor, dus waarom zou je niet werken aan je persoonlijke ontwikkeling terwijl je daar bent? Ook uw privéleven krijgt een uitkering. Toen een van zijn medewerkers gestrest was door een zwaar project, gaf Hans hem de kans om een ​​managementtraining te volgen waarbij hij ademhalingsoefeningen leerde. Niet alleen kreeg hij zijn stress onder controle, maar hij begon ook vragen te stellen over zijn vaderschap en hoe hij wilde dat zijn kinderen naar hem keken. Een prachtig voorbeeld van hoe zijn zakelijke probleem zijn privéleven op een diepe en betekenisvolle manier beïnvloedde. Meedenken en ruimte geven aan de ontwikkeling van uw collega’s en medewerkers is niet alleen een belangrijke pijler van succesvolle innovatie. Het heeft een enorme impact op hun persoonlijke ontwikkeling en situatie thuis, en dit gezonde welzijn is de sleutel voor evenwicht in alle levensgebieden.

Les 5. Doe iets onzelfzuchtig

Een paar weken geleden ging hij zitten met een groep Brabantse monniken die voor hun brouwerij een prachtig duurzaam en circulair model hadden ontwikkeld. Hoewel Hans geen cent betaald kreeg voor zijn advies, bruiste hij daarna van energie. Innovatieve ideeën komen voort uit passie. Geld verdienen, komt later. Hij zou bijvoorbeeld liever van zijn werk genieten dan in een dure auto te rijden. Als je innoveert, fonkelen je ogen met lichten, niet met eurotekens.

Les 6. Ontwikkel je sociale vaardigheden

Volgens professor Henk Volberda wordt innovatie slechts voor 30 procent bepaald door technische doorbraken. De andere 70 procent komt voor rekening van ontmoeten, verbinden en samenwerken, oftewel sociale vaardigheden. Hans is het helemaal met hem eens. Vooral in de hightechsector waar hightechontwikkelingen een prioriteit zijn, worden sociale vaardigheden soms een verwaarloosd kind. Hij werkt nauw samen met stemcoach Robin van Beek, afkomstig uit de entertainmentindustrie. Hij helpt Hans’ mensen hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, zodat ze zich zelfverzekerd voelen, beter leren communiceren en gemakkelijk een idee presenteren voor een groep. Help uw technische staf met hun sociale vaardigheden, zodat ze weten hoe ze hun schitterende ‘moonshots’ weer op aarde kunnen landen.

Les 7. Heb oog voor diversiteit

Als ambassadeur van Female Tech Heroes werd Hans begin dit jaar uitgenodigd voor een diner. Twee mannen en Hans waren de enige mannen die aanwezig waren bij een evenement met honderd vrouwen. Voor het eerst heeft hij ervaren hoe het voelt om als man in de minderheid te zijn. Dat was een eye-opener. Hij realiseerde zich wat vrouwen in de hightechwereld constant ervaren. Sociale vaardigheden, een van de meest essentiële ingrediënten van succesvolle innovatie (zie punt 6), zijn bij vrouwen vaak meer ontwikkeld dan bij mannen. Zorg dus voor een gezonde mix in uw organisatie. Diversiteit is essentieel voor innovatie. Zowel wat betreft de man-vrouwverhouding als wat betreft etniciteit, cultuur en achtergrond. Je hebt al die verschillende invalshoeken nodig om problemen en problemen te benaderen en op te lossen.

Als je deze 7 stappen volgt, kan Hans je verzekeren dat innovatie geen modewoord is, maar een dagelijkse praktijk wordt.

Als je een uitgebreide brainstormsessie wilt hebben, aarzel dan niet om contact met Hans op te nemen via LinkedIn of, beter nog, bel hem: Hans Meeske CEO van Holland Innovative. Contactinfo:  hans.meeske@holland-innovative.nl 06-20619096